Året börjar lida mot sitt slut och jag tänker tillbaka på vad jag minns av 2019 års kulturbegivenheter. Det är emellertid med andan i halsen och kalla kårar längs ryggraden efter att just ha sett Profilteaterns och Västerbottensteaterns ”Tillbaka innan midnatt” som även får de svårskrämda att hoppa till i bänkraderna. Jag kan emellertid konstatera att man blir rejält upplivad av en god och välspelad portion skräckteater!

Att det spelas och inte minst skrivs mycket bra teater i Umeå är inte någon överdrift. Jag tänker framför allt på två föreställningar som berörde mig starkt under året. Först Tantteaterns ”Brevet och Barbara”, en enmansföreställning med Kajsa Reicke som framförde en monolog skriven av henne själv om den frånvarande pappan blandad med sånger av den franska artisten Monique Serf, som under sin livstid var mer känd under artistnamnet Barbara. Starkt och skört på en och samma gång!

Därefter vill jag lyfta Ögonblicksteaterns ”Bastuklubben” vars färgglada vagn synts lite här och var i Umeå med omnejd. Dramatikern Johanna Salander, både manusförfattare och regissör, skapar en fin dialog och stämning mellan de tre bastande skådespelarna Sara Gallardo, Anna Söderling och Mia Westin.  Deras fina tolkningar av känslor som både hettar till och kyls ner resulterade i en pjäs om kärlek och respekt spelad med samma ingredienser.

Inför föreställningen ”Nordlicht” beskrevs det tyska danskompaniet Ballet Chemnitzs treaktare som höstens scenupplevelse och det visade sig stämma. Tre olika koreografier, samtliga med hög energinivå, dramatik och överraskande skiften mellan den klassiska baletten och fridansen gjorde föreställningen till något utöver det vanliga och till det bästa i dansväg på länge i Umeå.

Det har varit ett färgstarkt år på Bildmuseet och jag tänker då på den pågående utställningen ”Tungan på ordet” med en av Sveriges främsta bildkonstnärer Ann Edholm. De abstrakta målningarna i stort format ger en konstupplevelse av sällan skådat slag. Färg och form i kubik. Precis som Carl Johan De Geers sommarutställning ”Den stora missuppfattningen” som visade hans mångåriga arbete med textilmönster. Storslagen presentation med återblickar och en aning nostalgi!

Men det absolut största under 2019 var ändock Camilla Akrakas puma ”Listen” som invigdes i början av november vilket ledde till stor uppmärksamhet nationellt. Modigt, storslaget och spektakulärt! För nog har metoo-debatten haft fortsatt verkan under året inte minst genom Matilda Gustavsson mycket skickliga genomlysning av fallet Arnault i ”Klubben” men också i Sara Danius eftermäle.

Personligen ser jag fram emot att under jullovet ägna mig åt Olga Tokarczuks romaner och då det nya decenniet anländer så väntar tre höjdare under våren; Mozarts Don Giovanni på Norrlandsoperan, Mark Frygell på Västerbottens museum och sista men inte minst den amerikanska konstnären Faith Ringgold på Bildmuseet!

Årskrönika publicerad i Folkbladet 2019-12-28